תזונה ופעילות גופנית להורדת כולסטרול

כולסטורל הוא מרכיב דמוי-שומן הנמצא באופן טבעי בגופנו, ומשמש למילוי מספר תהליכים בגוף, ובין היתר הכרחי לתפקוד תקין של הורמונים, מיצי מרה, מערכת העצבים, מעטפת התאים, וכן קליטה של ויטמינים בגוף. במצב תקין של הגוף, מרבית הכולסטרול מיוצר בגוף עצמו, ורק מיעוטו (10%-30%) מגיע מהמזון שאנו אוכלים.

למרות שמדובר במרכיב הכרחי בגוף, הרי ברגע שהוא איננו מגיעים לאיברים ולתאים, אלא שוקע בדפנות העורקים, הכולסטרול מגדיל משמעותית את הסיכון להתקף לב (במקרה של חסימת עורקי לב) או שבץ מוחי (במקרה של חסימת עורקים המובילים למוח).

קיימות שתי סיבות עיקריות לשקיעת הכולסטרול בעורקים:

1. עודף בכולסטרול בגוף

2. עודף ב"כולסטרול הרע" ומיעוט של "כולסטרול טוב"

כולנו שמענו על אותם שני סוג כולסטרול – "הטוב" ו"הרע". אבל למעשה, הכולסטרול הוא אותו כולסטרול – אין כולסטרול "רע" או "טוב".

ההבדלים הם בחלבון שעוטף את הכולסטרול ומוביל אותו בכלי הדם. LDL ("הרע") הוא חלבון שנוטה לגרום לכולסטרול לשקוע על דופן העורקים, ואילו HDL ("הטוב") יעיל הרבה יותר בהובלת הכולסטורל ליעדיו בגוף (הכבד, למשל). בנוסף לכך, חלבון ה-HDL  גם מתחבר לכולסטרול ששוקע בעורקים, ומשמש כמעין "מנקה" שלהם.

בתור כלל אצבע, כדי למנוע את נזקי הכולסטרול, עלינו להפחית את כמות הכולסטרול בגוף מצד אחד, ומצד שני לדאוג להגדיל את כמות ה-HDL ("הכולסטרול הטוב").

קיים קשר תורשתי שמשפיע על כמות הכולסטרול שהגוף מייצר, ובנוסף גם היחס בין LDL ל-HDL מושפע מהמבנה הגנטי שלנו. בכל מקרה, כמעט כל בן-אדם, בעקבות אורח חיים לא תקין, עשוי לסבול מבעיות כולסטרול.

תזונה וכולסטרול

הכולסטרול מצוי רק במזונות מן החי, וצריכה מוגזמת של מזונות אלו עשויה לגרום לגידול משמעותי בכמות הכולסטרול בגוף.

ישנם מזונות ספציפיים, שמכילים כמות כולסטרול נכבדת. לדוגמא חלמון ("הצהוב") הביצה, איברים פנימיים (בעיקר כבד), שכבת העור בעוף, וגם גבינות בעלות אחוז שומן גבוה. ככלל, מזון שמכיל רמות גבוהות של שומן רווי, יכיל בדרך כלל גם יותר כולסטרול.

אגב, בנקודה זו אפשר לציין שיצרנים מסויימים נוהגים לציין על המוצרים שלהם "ללא כולסטרול", כאשר המוצרים בכלל לא מכילים מזונות מהחי, כך שמלכתחילה לא אמור להיות בהם כולסטרול (בשונה מ"נטול").

צעד ראשון להפחתת כמות הכולסטרול בדם הוא בהפחתת צריכת הכולסטרול במזון.

תזונה וכולסטרול

מזונות עשירים בכולסטרול. רצוי להמעיט באכילתם

מעבר להפחתת כמות הכולסטרול, באמצעות שיפור הרגלי התזונה אנו יכולים גם להפחית את כמות ה-LDL  בדם.

במזונות מעובדים רבים קיים סוג שומן שנקרא "שומן טראנס". מדובר בשומן תעשייתי שנועד לשמור על מוצרים מוצקים בטמפרטורת החדר (ניתן לזהות אותם גם תחת השמות "שומן מוקשה" או "שומן מוקשה חלקית").

שומן טראנס הוא שומן ממקור צמחי (ולא מהחי), ועולם הרפואה מזמן סיווג אותו כמזיק במיוחד. שומן טראנס איננו מכיל כולסטרול (מכיוון שמקורו מהצומח), אך מחקרים מראים שבנוסף לנזקיו האחרים, הוא גורם לעלייה בכמות ה-LDL בדם ולירידה בכמות ה-HDL.

שומן טראנס מצוי במזונות מעובדים רבים: מרגרינה, עוגות ועוגיות, קרקרים, פופקורן, צ'יפס, שלל סוגי המזונות ה"מוכנים", ממרחי שוקולד ובוטנים, אבקות מרק ועוד.

ודווקא על מוצרים אלו ניתן למצוא את התווית "ללא כולסטרול". רק אני מרגישה שיש כאן משהו מטעה?

שומן טראנס כולסטרול

מרגרינה. מקור "מצויין" לשומן טראנס

פעילות גופנית

עדיין לא ברורה הסיבה והמנגנון הפיזיולוגי המדוייק שגורם לכך, אך מזה תקופה ארוכה, מחקרים מראים שלפעילות גופנית יש השפעה על כמות הכולסטרול בגוף.

ליתר דיוק, פעילות גופנית מפחיתה את כמות ה-LDL, ובעיקר, מעלה את כמות ה-HDL בדם, וזאת מעבר לתועלות רבות אחרות שיש בפעילות גופנית.

סוג הפעילות הגופנית שהשפעתה היא מירבית על רמות הכולסטרול היא פעילות אירובית בעצימות בינונית (הליכה מהירה או ריצה קלה).

דוגמא לפעילות גופנית מומלצת שתותאם לסובלים מבעיות כולסטרול, תהיה הליכה מהירה של 30-40 דקות 3 פעמים בשבוע, תוך דגש על דופק בינוני-גבוה.

פעילות גופנית היא למעשה דרך מעולה להעלות את רמות ה-HDL  בגוף, ומאפשרת מניעה של בעיות כולסטרול אפילו לסובלים מעודף ברמת הכולסטרול הכללית.

לא הכל מסתכם ברמות הכולסטרול

במסגרת טיפול נטורופתי בבעיות כולסטרול, ההסתכלות איננה רק על הרמה הכוללת של הכולסטרול בדם, אלא גם על רמות ה-HDL וה-LDL.

לעיתים, לבן אדם תהיה רמה גבוהה של כולסטרול (Total), לכאורה "מסוכנת", אך במקרה שרמת ה-HDL תהיה גבוהה מספיק, אזי הסיכון שנובע מהכולסטרול יהיה שולי.

בדוגמא אחרת, לבן אדם תהיה רמה "תקינה/בנורמה" של כולסטרול (Total), אך בשל רמות HDL נמוכות, הוא יימצא בסיכון.

ההסתכלות על כולסטרול צריכה להיות משולבת – הן על הרמה הכוללת והן על רמות ה-HDL.

הטיפול הקונבנציונאלי

הרפואה הקונבנציונאלית מקבלת את העובדה שניתן לטפל בנזקי הכולסטרול בדרכים טבעיות, ולכן צעד ראשון בטיפול בכולסטרול יהיה המלצה לשינוי אורח חיים ותזונה.

ואולם, בפועל אנשים שהולכים לרופא, "מצפים" לקבל תרופה כפתרון מהיר ופשוט. למרות ההמלצה הראשונית לשינוי אורח חיים ותזונה, בפועל הטיפול שניתן למרבית הסובלים מבעיות כולסטרול הינו נטילת כדורים ממשפחת הסטטנים. כדורים אלו פועלים על מנגנון ייצור הכולסטרול בכבד, ומפחיתים הן את כמות הכולסטרול שמיוצר והן כמות ה-LDL.

בתחילה, כאשר רק הומצאו, הוגדרו הסטטנים כ"תרופת פלא", שהומלצה אפילו לאנשים בריאים. רק בשנים האחרונות החלו להתפרסם תופאות הלוואי: כאבי שרירים, חולשה ועייפות, הפרעות לתפקוד הכבד, בעיות קוגניציה וזיכרון, הפרעות שינה ועוד. מעל לרבע מהמטופלים בסטטנים נאלצים להפסיק את הטיפול בעקבות תופעות הלוואי.

לתת הזדמנות לטיפול טבעי

טיפול בבעיות כולסטרול איננו מחייב שימוש בתרופות. כפי שראינו במאמר, ישנן דרכים להפחית את רמות הכולסטרול בגוף ולהגדיל את רמות ה-HDL, באמצעות אימוץ הרגלי תזונה בריאים ופעילות גופנית.

למרבית האנשים, יש נטייה להעדיף את "הפתרון הקל", ולהשתמש בתרופות על מנת להתמודד עם התסמינים, במקום לטפל במקור הבעיה. במקרה של בעיות כולסטרול, "הפתרון הקל" איננו קל כל כך, וטיפול תרופתי עשוי לגרור תופעות לוואי רבות.

לכן, תנו לעצמכם את ההזדמנות לשינוי אמיתי באורח החיים. בסופו של דבר, זהו הפתרון המלא והיעיל ביותר שקיים לבעיות כולסטרול. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם מומחה, בין אם תבחרו בנטורופת, תזונאי או ממטפל מוסמך אחר.

  1. ענבל זוהר

    כתבה מאוד מעניינת המקיפה מידע מקצועי והמלצות :)